A educação no Brasil gravemente ameaçada pelo avanço do criacionismo e Design Inteligente na política educacional

terça-feira, setembro 28, 2010


Procedia - Social and Behavioral Sciences
Volume 2, Issue 2, 2010, Pages 5393-5397
Innovation and Creativity in Education
doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.879


WCES-2010

Creationism and intelligent design: Presence in the Brazilian educational policy

Heslley Machado Silva a, , and Isabelle Gonçalves de Oliveira Prado b

a University of Itaúna and University of Formiga- MG, Brazil

b University of Itaúna – MG, Brazil

Available online 6 May 2010. 

Abstract

In research was found the penetrance of Creationism and intelligent design policy and education in Brazil. We analyzed political events and education that could somehow spread the creationism and intelligent design. Finally, it found educational realities that address these two theories. This movement is wide. Polls show most of the population in favor of creationism together active and influential entity in Brazil. At detriment to Evolutionism, influential politicians, large school systems and society seem willing to metaphorical supports the text of the Bible or the pseudo-scientific theories of creationism and intelligent design to be taught in schools.

Keywords: Creationism; intelligent design; education; school; evolution; media; politics

References

Abrantes et al., 2006 Abrantes, P. & Almeida, Fábio B. L. Creationism and Darwinism are confronted in court... the reason and the law. Episteme, Porto Alegre, v. 11, n. 24, p. 357-401, jul./dez. 2006.

Behe and Michael., 1997 Behe, Michael. The Black Box of Darwin. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

Branch and Glenn, 2009 Branch, Glenn & SCOTT, Eugenie C. The most recent of Creationism, in Scientific American, pages 82-89, february, 2009.

Colombo and Sylvia., 2009 Colombo, Sylvia. Darwin in the hands of God: Folha de Sao Paulo. Sao Paulo, february 8, 2009, Caderno Mais, page 4.

Darwin and Charles., 2004 Darwin, Charles. The Origin of Species. Sao Paulo: Martin Claret, 2004.

Dawkins and Richard., 2007 Dawkins, Richard. The God Delusion. Sao Paulo: Companhia das Letras, 2007.

Dennett and Daniel, 1998 Dennett, Daniel C.. Darwin's Dangerous Idea: Evolution and the Meanings of Life. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

Desmond et al., 2001 Desmond, Adrian & Moore, James. Darwin : The Life of a Tormented Evolutionist. Geração Editorial, São Paulo: 2001.

Giumbelli, 2006 Giumbelli, E. & DE SÁ CARNEIRO, S. Religion in public schools: national issues and the situation on Rio de Janeiro, in Journal of Contemporary Education (2), december 2006.

Gleiser et al., 2009 Gleiser, Marcelo. Science and religion. Folha de Sao Paulo, february 22, 2009, Caderno Mais, page 3.

Harris, 2008 Harris, Sam. Letter to a Christian Nation. São Paulo: Phaidon: Sao Paulo, 2008.

Hitchens and Christopher, 2007 Hitchens, Christopher. Religion Poisons Everything. Rio de Janeiro: Ediouro, 2007.

Leite et al., 2009 Leite, M. Marina's Creationism. Folha de S. Paulo, Sao Paulo, september 27, 2009, caderno Mais, page 3.

Martins, 2009 Martins, M. V.: From Darwin, black boxes and the surprising return of ‘creationism’, in History, Science, Health — Manguinhos, vol. VIII(3): 739-56, set.-dez. 2001.

Sabadini and Tatiana., 2009 Sabadini, Tatiana. Fight of the Titans. Estado de Minas, Minas Gerais, june 28, 2009, page 24.

Souza et al., 2009 Souza, Rogério F. et al. Evolucionism X Creationism, in Ciência Hoje Magazine, vol. 43, no. 256, january/february 2009. Pages 36-45.

Stefoff, 2007 Stefoff, Rebecca. Charles Darwin: The Revolution of Evolution. Phaidon, Sao Paulo: 2007 .

Ambiente-marina-silva, 2009 
http://eoqha.net/criacionismo/111-entrevista-com-a-ministra-do-meio-ambiente-marina-silva/ - acesso: 19 de julho de 2009, 21:00.

Revista criacionista, 2009
http://www.revistacriacionista.com.br/fc/RCNum71.asp - acesso: 19 de julho de 2009, 21:00.


+++++

NOTA CAUSTICANTE DESTE BLOGGER:


Quando tomei conhecimento deste artigo, me lembrei que no 2nd World Summit on Evolution, nas ilhas Galápagos, em 2009 esses autores mais Ana Luiza Santos Lino apresentaram palestra na seção II: Confronting Creationism and Intelligent Design, dirigida por Juli Pereto, da Espanha, intitulada Creationism and intelligent design: disturbing reality in Brazilian education.

Gente, eu não sabia que os perversos criacionistas e a turma maldita do Design Inteligente estão ameaçando a educação científica do Brasil. Que educação científica cara-pálida? A palestra nas ilhas Galápagos e mais o artigo acima são meros folhetins de propaganda ideológica que a KGB da Nomenklatura científica permite publicação e ampla divulgação, mas vazio de corroboração empírica porque a metodologia empregada disse somente o resultado esperado pelos autores.

A julgar pelo título da palestra e do artigo enviesado, a Nomenklatura científica está desesperada. Esses autores não foram e nem são capazes de enxergar, que são muitas as dificuldades fundamentais para o estabelecimento do fato, Fato, FATO da evolução no contexto de justificação teórica??? Será que eles sabem o que é isso? Ou sua formação acadêmica de antolhos epistemológicos não lhes permite enxergar que Darwin se propôs, mas não explicou a origem das espécies? Que vem aí Darwin 3.0??? 

Li o artigo, e me desculpem os autores, fiquei bastante assustado. Não com a ameaça grave que o criacionismo e o Design Inteligente apresentam contra a verdadeira educação científica no Brasil. Gente, durma-se com um barulho desses... vamos ao que interessa, Srs.: a questão hoje em dia não é se as especulações transformistas de Darwin contrariam os relatos sagrados de criação, mas se elas são corroboradas pelas evidências encontradas na natureza.

O Design Inteligente é apenas uma terceira via.

+++++ 

Vote neste blog para o prêmio TOPBLOG 2010.